Hvorfor landstrøm?
mens fartøyene ligger til kai.
Landstrøm, som innebærer at skip bruker strøm fra el-nettet på land mens de ligger til kai, spiller derfor en avgjørende rolle i overgangen til nullutslippsenergikilder.
Havner over hele verden bygger nå ut landstrøm for å forbli konkurransedyktige og overholde miljøkrav.
DRIVKREFTER
EU Fit for 55-reguleringen
LES MER
Fit for 55 innfører en rekke tiltak som direkte påvirker skipstrafikk og havneinfrastruktur:
Es kvotehandelssystem for klimagassutslipp (EU ETS) utvides til skipsfart, med en gradvis innfasing der skip over 5000 bruttotonn må betale for CO₂-utslipp fra og med 2024.
FuelEU Maritime (delpakke):
Krever gradvis økt bruk av lav- og nullutslippsdrivstoff i skipsfart
Pålegger landstrømplikt for passasjer- og containerskip i større EU-havner fra 2030
Infrastrukturkrav: Havner må legge til rette for elektrifisering, landstrøm og alternative drivstoff som hydrogen og ammoniakk.
CBAM (karbontoll) kan påvirke havner indirekte, ved å endre varestrømmer og logistikkløsninger.
I sum betyr dette at havner i og utenfor EU må investere i grønn infrastruktur nå – for å være konkurransedyktige, møte kravene og tiltrekke seg utslippsfrie fartøy. Løsninger som landstrøm og utslippsfri energiforsyning blir ikke lenger et valg – men en forutsetning for drift og vekst.
FuelEU Maritime
LES MER
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Bransjekrav
LES MER
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
LANDSTRØM GIR BETYDELIGE FORTRINN

REDUSERTE KLIMAGASSUTSLIPP

FORBEDRET LUFTKVALITET

BETYDELIG STØYREDUKSJON

ØKONOMISKE FORDELER

LAVERE DRIFTSKOSTNADER FOR REDERE
