Hvorfor landstrøm?

Det er anslått at omtrent 15-20 % av klimagassutslippene fra den globale skipsfarten skjer
mens fartøyene ligger til kai.

Landstrøm, som innebærer at skip bruker strøm fra el-nettet på land mens de ligger til kai, spiller derfor en avgjørende rolle i overgangen til nullutslippsenergikilder.

Havner over hele verden bygger nå ut landstrøm for å forbli konkurransedyktige og overholde miljøkrav.

DRIVKREFTER

EU Fit for 55-reguleringen

Fit for 55 er EUs store klimapakke med mål om å kutte utslippene med 55 % innen 2030, sammenlignet med 1990-nivå. Pakken skal sikre at EU når sitt overordnede mål om klimanøytralitet innen 2050.

Fit for 55 innfører en rekke tiltak som direkte påvirker skipstrafikk og havneinfrastruktur:

  • Es kvotehandelssystem for klimagassutslipp (EU ETS) utvides til skipsfart, med en gradvis innfasing der skip over 5000 bruttotonn må betale for CO₂-utslipp fra og med 2024.

  • FuelEU Maritime (delpakke):

    • Krever gradvis økt bruk av lav- og nullutslippsdrivstoff i skipsfart

    • Pålegger landstrømplikt for passasjer- og containerskip i større EU-havner fra 2030

  • Infrastrukturkrav: Havner må legge til rette for elektrifisering, landstrøm og alternative drivstoff som hydrogen og ammoniakk.

  • CBAM (karbontoll) kan påvirke havner indirekte, ved å endre varestrømmer og logistikkløsninger.

I sum betyr dette at havner i og utenfor EU må investere i grønn infrastruktur nå – for å være konkurransedyktige, møte kravene og tiltrekke seg utslippsfrie fartøy. Løsninger som landstrøm og utslippsfri energiforsyning blir ikke lenger et valg – men en forutsetning for drift og vekst.

FuelEU Maritime

FuelEU Maritime er EUs nye regelverk som skal redusere klimagassutslipp fra sjøtransport ved å fremme renere renere drivstoff og landstrøm. Regelverket gjelder for både EU- og ikke-EU-skip som anløper havner i EU.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Bransjekrav

Også skipsnæringen selv presser nå på for raskere utbygging av grønn infrastruktur i havner, og etterspør løsninger som gjør det mulig å redusere utslipp når skipene ligger til kai.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

LANDSTRØM GIR BETYDELIGE FORTRINN

REDUSERTE KLIMAGASSUTSLIPP
Når skip kobler seg til landstrøm, kan de slå av dieselmotorene som ellers ville vært i drift for å generere strøm om bord. Dette fører til en betydelig reduksjon i utslipp av klimagasser som CO₂, samt andre skadelige stoffer som nitrogenoksider (NOx) og svoveldioksider (SOx).
FORBEDRET LUFTKVALITET
Ved å eliminere utslipp fra skipenes hjelpemotorer mens de ligger til kai, bidrar landstrøm til bedre luftkvalitet i havneområder. Dette er spesielt viktig i bynære havner, hvor lokal luftforurensning kan ha negative helsekonsekvenser for befolkningen.
BETYDELIG STØYREDUKSJON
Bruk av landstrøm reduserer støy fra skip som ligger til kai, spesielt i lavfrekvente områder som ofte oppleves som mest plagsomme. Målinger har vist at støynivået kan reduseres med opptil 15-18 desibel, noe som gir en vesentlig forbedring for nærmiljøet.
ØKONOMISKE FORDELER
Et moderne anlegg gjør havnen og regionen mer attraktiv for cruiseindustrien og annen grønn skipsfart. Dette kan tiltrekke fleire anløp, noe som gir havnen muligheter for økte inntekter.
LAVERE DRIFTSKOSTNADER FOR REDERE
Bruk av landstrøm reduserer energikostnadene og vedlikeholdsbehovet for skipseiere og operatører.
FLEKSIBILITET FOR ALTERNATIVE ENERGIKILDER
Et moderne landstrømanlegg kan tilpasses og bygges ut for å støtte nye energiformer, som hydrogenproduksjon, samt batterilading og strømforsyning til større skip med spesielle behov (“høyspent kaldtstrøm”). Dette gir havna en sentral rolle som teknologisk knutepunkt i overgangen til grønn skipsfart.